Eeppinen Interstellar vetää maton alta ja tympäisee

Christopher Nolan: Interstellar (2014)
Christopher Nolan: Interstellar (2014)

Christopher Nolanin ohjaama Interstellar on massiivinen kertomus isän ja tyttären välisestä rakkaudesta. Se on oikein sopivaa katsottavaa isänpäivän kynnyksellä. Elokuvana se falskaa paikoin melko pahastikin.

Kaikki on Nolanin elokuvissa kaunista silloinkin kun se on rumaa – tai varsinkin silloin. Hän ymmärtää valkokangasformaatin paremmin kuin kukaan Hollywoodissa toimivista aikalaisistaan. Interstellaria levitetään meillä vain digikopiona, mutta Nolan on vaatinut sen filmille siellä, missä se vain on mahdollista. Hän on tekniikan suhteen pedantti ja vanhoillinen, ja ihan sympaattisella tavalla. The New York Timesin haastattelussa tämä käy hyvin ilmi.

Interstellarin kotipesä on ruokavajeesta kärsivä lähitulevaisuus. Kuolleessa maassa kasvaa enää vain maissi ja kuvasto on kuin 1930-luvun yhdysvaltalaisesta lamamaisemasta – kunnes pölyn alta paljastuu läppäri. Ollaan globaalin kriisin jälkimainingeissa, rimpuillaan eteenpäin loppua odotellessa. Cooper (Matthew McConaughey) elättää maanviljelyllä perhettään, vaikka onkin taustaltaan astronautti ja insinööri.

NASA:n salainen tehtävä lähettää Cooperin kuitenkin avaruuteen etsimään ihmiskunnalle uutta kotia. Mukaan lähtevät Anne Hathawayn Amelia ja pari tonokkia. Amelian isä, professori Brand (Michael Caine) jää maan päälle.

Nolanin elokuva näyttää ja kuulostaa jumalaisen hyvältä. Se tuo tarvittua rosoa ja realismia asioihin, jotka tavataan kuvata fantastisesti. Kun raketti syöksyy avaruuteen, eheät kokonaiskuvat ja starttia valvomosta seuraavien tieteilijöiden toiveikkaat kasvot loistavat poissaolollaan. On ahtaaseen kajuuttaan ängetty kamera, joka poimii astronauttien tärisevät kasvot.

On toinen kamera, joka on pultattu raketin kylkeen aivan samaan tapaan kuin hetkeä aiemmin Cooperin autoon tämän kaahatessa maissipellon halki. Koska estetiikka pysyy samana, tuntuu avaruuslento vain Cooperin oman matkan jatkeelta. Kuvaaja Hoyte Van Hoytema hallitsee välineensä suvereenisti.

Avaruudessa tapahtuu paljon. Nolanin into aikaleikkiin ei ole Inceptionin myötä hälvennyt, ja madonreikien läpi kulkiessaan Interstellar asettelee hahmojaan eri aikajänteille. Toisten aika kuluu nopeammin kuin toisten. Vääristymistä syntyy suurta draamaa, joka herkistää yllättäen ja pyytämättä. Elokuvan puolivälissä pyyhin kyyneliä poskiltani.

Juonesta en halua kertoa enempää, koska neitseelliselle katsojalle se tarjoaa järjettömiä säväreitä. Jos olisin katsonut tämän elokuvan lapsena, olisin pyrkinyt tähtitieteilijäksi, en taiteentutkijaksi. Varsinkin, kun elokuva on ilmeisestä Kubrick-lemmestään huolimatta lähempänä Steven Spielbergiä.

Spielbergin tapaan Nolan vesittää elokuvansa viimeisellä viidenneksellä. Hänen ja käsikirjoittajaveli Jonathan Nolanin kunnianhimo riittää järjettömiin tiedefantasioihin, mutta viimeisten puolen tunnin aikana kysymysmerkit sidotaan nippuun aimo annoksella rautalankaa ja konservatiivista eetosta. Interstellar sanoo, että vain ihminen voi auttaa itseään, ja että rakkaus rakkaus rakkaus. Ja, Kalle Kinnusta lainatakseni, että ”kannattaa olla ovela”.

Kuvittele ensin kaksi tuntia komeinta ja eeppisintä, monta universumia käsittävää avaruusseikkailua. Sitten kuvittele Matthew McConaughey mörisemässä tuhdilla etelänaksentillaan: ”It’s LOVE, baby!”

Lopputuote on ärsyttävällä tavalla komea ja tympeä. Kyseessä on Nolanin huonoin elokuva sitten Insomnian, vaikka yksittäiset kuvat ja kohtaukset pysäyttävät sydämen. Ja vaikka McConaughey kannattelee elokuvaa tyystin itsevarmalla epätodennäköisen supertähden karismallaan. Ja vaikka sivuosiin on ollut varaa heittää Casey Affleckin, Topher Gracen, Jessica Chastainin, Wes Bentleyn, Matt Damonin, Ellen Burstynin ja John Lithgow’n kaltaisia näyttelijöitä.

Ja vaikka vielä kahden tunnin kohdalla olen aivan varma, että olen valinnut väärän uran.

Ensi-ilta 7.11.

2 vastausta artikkeliin “Eeppinen Interstellar vetää maton alta ja tympäisee

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s